Z pewnością nie każdy zdaje sobie sprawę, że coś takiego jak korekcja barwna w ogóle istnieje. Tym bardziej zdziwieni mogą być co poniektórzy, kiedy powiem, że z pewnością 100% reklam telewizyjnych i filmów fabularnych przechodzi taki proces. Niestety w reklamach w Social Media i innych filmach w internecie bywa inaczej.

A to źle, bo w szczególności taka forma filmowa jak reklama absolutnie wymaga korekcji barwnej, porządnej korekcji barwnej. Zadaniem filmu reklamowego jest sprzedać – produkt, usługę czy cokolwiek innego. Kluczem do świetnych wyników jest pokazanie przedmiotu sprzedaży w jak najlepszym świetle – barwy Twojego produktu muszą być „soczyste”, produkt musi wyraźnie wyróżniać się w kadrze. Taki właśnie efekt uzyskuje się przede wszystkim na etapie korekcji barwnej.

Chcesz zareklamować swój produkt lub usługę?
NAPISZ

Na czym polega korekcja barwna?

Profesjonalne kamery filmowe a w dzisiejszych czasach również coraz więcej konsumenckich i profesjonalnych aparatów cyfrowych nagrywa obraz w tzw. logu. Jest to profil kolorystyczny, który charakteryzuje się tym, że jest pozbawiony kontrastu i nasycenia barw, czyli potocznie mówiąc – wyprany z koloru. W ten sposób urządzenie jest w stanie zarejestrować maksymalną ilość detali, zarówno w najciemniejszych jak i najjaśniejszych partiach obrazu. Dzięki temu unikamy efektu przepalenia bieli (najjaśniejszych partii obrazu) oraz całkowitej czerni w ciemnych partiach obrazu. Drugim pozytywnym aspektem takiego sposobu nagrywania jest większa dowolność kreatywna. Jeśli obraz jest pozbawiony koloru to kolorysta będzie miał większą swobodę w jego kreacji i zależnie od pożądanego klimatu, może uczynić obraz ciepłym, zimnym, ciemnym, jasnym itd.

Zadaniem kolorysty filmowego jest uzyskanie spójności kolorystycznej w obrębie danej sceny, dopasowanie ze sobą obrazu z kamer różnych producentów a także nadanie i konsekwentne prowadzenie klimatu wizualnego przez cały film, niezależnie od tego jaka jest to forma filmowa.

Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć przykładu obrazu przed i po korekcji barwnej:

Dlaczego korekcja barwna jest taka istotna?

Przede wszystkim dlatego, że skoro już inwestujesz swoje pieniądze w film reklamowy to powinien on spełnić swoje zadanie. Co Ci po reklamie, w której Twój produkt wygląda nieatrakcyjnie, czy przyciągnie ona nowych klientów?

No właśnie, reklama żeby spełnić swoje zadanie musi być atrakcyjna a za ostateczny efekt wizualny jest odpowiedzialna właśnie korekcja barwna. Podobnie sprawa ma się przy innych formach filmowych, np. przy filmie fabularnym. Pion reżyserski i operatorski na planie zdjęciowym dwoi się i troi, aby uzyskać jakiś konkretny, pożądany klimat. Korekcja barwna jest wisienką na torcie, która po prostu wieńczy dzieło. Również takie zagadnienie jak kolor skóry jest bardzo istotne – aktorzy powinni wyglądać zdrowo i ładnie (chyba, że założenie reżyserskie było inne).

Jesteś twórcą i chcesz nauczyć się korekcji barwnej?
SPRAWDŹ NASZE KURSY

Drugą kwestią dotycząca dużej wagi korekcji barwnej w procesie produkcji filmu, jest fakt, że skoro mamy już na planie konkretną, filmową kamerę, za której wynajem producent zapłacił całkiem spore pieniądze, to lekkomyślnym posunięciem byłoby pominąć korekcję barwną. Właśnie przy takich „high-endowych” kamerach jest to proces szczególnie istotny, ponieważ to on pozwala wycisnąć z nich absolutne maksimum.

Na zdjęciu poniżej możesz zobaczyć jaka jest różnica między nieprawidłowo i prawidłowo przeprowadzoną korekcją barwną:

Reasumując, korekcja barwna, pomimo że teoretycznie jest procesem, za który trzeba komuś zapłacić, jest w efekcie oszczędnością.

Oszczędnością przed wyprodukowaniem nieudanej reklamy, która nie spełnia swojego zadania. Oszczędnością przed wynajęciem drogiej kamery, której możliwości nie wykorzystamy.

Mam głęboką nadzieję, że ta gałąź produkcji filmowej już niedługo zyska należne jej uznanie, gdyż to dzięki temu procesowi te wspaniałe filmy, które znamy z wielkich ekranów wyglądają tak dobrze a produkty w reklamach wyglądają atrakcyjnie i smakowicie.

Chcesz stworzyć dla swojej firmy reklamę, która sprzedaje?