Ile kosztuje nagranie filmu promocyjnego? To chyba pytanie, które najczęściej pojawia się w naszych mailach. O ile pytanie jest krótkie i zwięzłe, o tyle odpowiedź taka już nie będzie. Na ostateczną cenę filmu reklamowego, korporacyjnego czy też jakiegokolwiek innego ma wpływ wiele większych lub mniejszych czynników.

Firmy wysyłające do nas zapytania często sprzedają produkty lub usługi, których wartość jest stosunkowo łatwo określić; dlatego nie dziwi mnie wcale pytanie „ile kosztuje film”, gdyż to zrozumiałe, że nie każdy wie jak skomplikowana i zróżnicowana jest produkcja filmowa oraz jak wiele występuje w niej czynników zmiennych.

Oczywiście jest jedna uniwersalna odpowiedź na pytanie „ile to będzie kosztować” – będzie kosztować dokładnie tyle, ile chcesz na to wydać! Najrozsądniejszym sposobem produkcji filmu promocyjnego jest dostosowanie wszystkiego pod budżet klienta. Niestety nie każdego taka odpowiedź satysfakcjonuje, doskonale wiem, że w Twojej firmie proces decyzyjny może być skomplikowany a poszczególne piony muszą przed podjęciem decyzji mieć jak najwięcej informacji i to najlepiej bardzo konkretnych. Pewnie rozmyślając nad produkcją filmu reklamowego nie wiesz, nawet w przybliżeniu – jakiego rzędu mogą to być kwoty i chcesz po prostu rozeznać się w temacie. Postaram się trochę rozjaśnić.

Chcesz stworzyć swój własny film reklamowy?
POROZMAWIAJMY

Przyjmijmy roboczo 6 przedziałów cenowych – dla ułatwienia komunikacji. Oczywiście nie są to żadne sztywne ramy a jedynie przybliżone wartości, w których będziemy się poruszać. Często jeden czynnik może wiele zmienić w budżecie produkcji, nieraz dodanie jednej sceny zmieni nam czas zdjęć z jednego na dwa dni zdjęciowe – wówczas budżet rośnie znacznie.

1. 0 – 1000 zł

Zapewne zdziwi Cię taki rząd kwot, szczególnie jego dolna granica. Prawda jest taka, że w dzisiejszych czasach, kiedy każdy ma kamerę w swoim telefonie a i lepsze urządzenia są na wyciągnięcie ręki, film reklamowy możesz nagrać praktycznie bez budżetu – samodzielnie; może zrobić to któryś z Waszych pracowników albo jakiś kolega zrobi to „po znajomości”.

Jest tu niestety również ta ciemna strona medalu – nie wiadomo z jakim skutkiem. Często tego rodzaju ultra-niskobudżetowe produkcje przynoszą efekt odwrotny do zamierzonego i zamiast przyciągnąć do Ciebie potencjalnego klienta – odstraszają go. Taka osoba widząc brak profesjonalizmu na tym polu może Ciebie i Twoją firmę od razu skreślić, dlatego też jest to najbardziej ryzykowna opcja.

2. 2500 – 4000 zł

Jest to budżet pośredni, przy niektórych rodzajach działalności można w jego zakresie wyprodukować już film reklamowy. Jest to najbardziej podstawowa opcja, przy której będzie pracować prawdopodobnie tylko jedna osoba. Tego rodzaju budżet może być również odpowiedni dla filmów promocyjnych opartych na relacjach z jednodniowych wydarzeń.

produkcja filmu reklamowego we Wrocławiu, studio filmowe yotka

Pion operatorski przygotowuje jazdę kamerową na planie zdjęciowym filmu promocyjnego dla Pawilonu Czterech Kopuł we Wrocławiu

3. 4000 – 20 000 zł

W tym budżecie mikro oraz małe firmy mogą już spokojnie myśleć o fajnym filmie reklamowym na swoją stronę internetową, Social Media czy Youtube. Mówimy tu o przygotowaniu scenariusza filmu, jednym dniu zdjęciowym w niedużej, acz wykwalifikowanej ekipie, pracującej na aparatach lub kamerach o wysokiej jakości obrazu oraz profesjonalnej postprodukcji, oczywiście wraz z korekcją barwną, licencją na użyty utwór muzyczny z przygotowaniem do emisji włącznie.

Przy dolnej granicy tego budżetu prawdopodobnie film nie będzie specjalnie skomplikowany a dwuosobowa ekipa zdjęciowa będzie pracować przy wykorzystaniu podstawowych narzędzi i oświetlenia filmowego. Przy górnej granicy tego budżetu, w zależności od potrzeb, na planie może pojawić się dźwiękowiec, charakteryzator oraz większa ilość oświetlenia czy bardziej zaawansowany sprzęt do wykonywania różnego rodzaju specyficznych ujęć – np. jazda czy ramię kamerowe. W tej opcji możesz liczyć też, w razie potrzeby, na obecność jakiegoś średnio doświadczonego aktora. Na etapie postprodukcji mogą pojawić się animacje czy też lektor.

4. 20 000 – 70 000 zł

Jest to bardzo rozsądny budżet, jeśli chodzi o produkcję filmów promocyjnych do internetu na wyższym poziomie. Tu możesz już liczyć na film zrealizowany na profesjonalnych kamerach filmowych, z wykorzystaniem odpowiedniej ilości i jakości oświetlenia filmowego oraz wszystkiego co tylko będzie tylko potrzebne do zrealizowania wspólnie ustalonej wizji.

W tym zakresie cenowym możesz liczyć na profesjonalnie przygotowany scenariusz wraz z poglądowym, rysunkowym storyboardem. Przed przystąpieniem do zdjęć powinien zostać zorganizowany PPM, czyli pre production meeting – spotkanie osób decyzyjnych ze strony zlecającego z twórcami, ze strony studia filmowego.

Przy takim budżecie możesz być pewny, że na planie pojawią się profesjonaliści z każdego, potrzebnego do danej produkcji, pionu – tacy jak mistrz oświetlenia, asystent kamery, wózkarz, dźwiękowiec, charakteryzator czy kostiumograf. Jeśli potrzebujesz w swoim filmie ujęć lotniczych – tu również nie będzie problemu. W razie potrzeby zdjęcia mogą być realizowane przez 2 dni, w różnych lokacjach a kluczowe role mogą odegrać zawodowi aktorzy. Jeśli będzie taka potrzeba, to w tym budżecie można zaangażować do filmu znane głosy lektorskie lub zdecydować się na muzykę komponowaną specjalnie pod Twój film.

Taki spot reklamowy z pewnością przyciągnie do Ciebie nowych klientów i sprawi, że Twoja firma będzie w ich oczach prezentować się bardzo profesjonalnie.

Profesjonalna kamera filmowa RED Dragon z opsrzętem.

filmy reklamowe wrocław, produkcja filmów promocyjnych

5. 70 000 – 140 0000 zł

To budżet odpowiedni dla internetowych filmów reklamowych „na wypasie” a nawet do drobnych reklam przeznaczonych do emisji w telewizji. W tym wypadku można już poszaleć – zainwestować w rozpoznawalnych aktorów, lektorów czy też myśleć o wykorzystaniu w filmie muzyki komponowanej.

Przed wyborem aktorów można zorganizować casting, aby wybrać aktora idealnie dopasowanego do roli; przygotowany zostanie również kolorowy storyboard, który doskonale zobrazuje jak ostatecznie będzie wyglądał Twój film promocyjny. W takim budżecie spot reklamowy możemy również zrealizować w studio, aby wykorzystać technikę green screen polegającą na nagrywaniu aktorów na zielonym tle, w celu podmienienia później tła na dowolnie wybrane.

Ekipa filmowa z pewnością będzie już dosyć liczna a w zakresie postprodukcji możesz już liczyć na skomplikowane animacje. W takim budżecie z pewnością zostaną zastosowane najwyższej jakości kamery i obiektywy,  jakich używa się m.in. przy „oscarowych” produkcjach.

6. 140 000 zł – ∞

Jest to budżet odpowiedni do produkcji reklam telewizyjnych do wiodących stacji. Znani aktorzy, najnowsze lub klasyczne hity muzyczne, samoloty, luksusowe samochody oraz dowolnie kreowany ruch kamery – to wszystko jest możliwe. Zasadniczo tu ogranicza nas tylko wyobraźnia, dlatego ciężko byłoby się rozpisywać na temat możliwości produkcyjnych w takim budżecie.

Skorzystaj z formularza szybkiej wyceny
SZYBKA WYCENA

Oczywiście powyższe przykłady nie wyczerpują tematu, dlatego poniżej znajdziesz poszczególne elementy, które mają wpływ na budżet produkcyjny i decydując się na produkcję filmu reklamowego należy mieć je na uwadze:

  • ilość dni zdjęciowych,
  • ilość lokacji – miejsc potrzebnych do realizowania zdjęć filmowych,
  • lokalizacja – oczywiście ma znaczenie w kwestii dojazdu ekipy na zdjęcia,
  • wielkość ekipy filmowej – czy będziemy potrzebować dźwiękowca, charakteryzatora? A może przewidujemy kaskaderów? Wszystko ma znaczenie w kontekście budżetu przeznaczonego na produkcję,
  • ilość oraz jakość sprzętu filmowego oraz oświetlenia – możemy użyć aparatów lub kamer filmowych, na plan możemy dostarczyć 3 lampy lub całą ciężarówkę sprzętu, kamerę można ustawić na statywie, ale można również użyć jazdy czy dużego kranu kamerowego,
  • czy potrzebujemy w filmie ujęć lotniczych?
  • aktorzy/statyści – czy w Twoim filmie wystąpią pracownicy firmy czy wolisz postawić na profesjonalistów?
  • jeśli decydujemy się na powyższą opcję to czy chcemy mieć szeroki wybór i organizujemy casting?
  • czy potrzebujesz ładnego, kolorowego storyboardu aby np. przedstawić go zarządowi do akceptacji?
  • czy Twój film wymaga nagrania w studio, w szczególności mamy tu na myśli technikę green screen umożliwiającego wstawienie dowolnego tła w postprodukcji,
  • ceny rekwizytów,
  • ceny kostiumów dla aktorów i statystów,
  • cena montażu, udźwiękowienia oraz korekcji barwnej – czy projekt jest mocno skomplikowany pod względem postprodukcyjnym?
  • muzyka – temat rzeka. Bank muzyki czy muzyka komponowana? Jaki kanał emisji – internet, TV a może kino?
  • czy potrzebujesz do filmu lektora? Czy może być to dobry, acz nieznany lektor czy powinien być to rozpoznawalny głos?
  • może film powinien zostać przygotowany w kilku językach? Czy potrzebujesz napisów?
  • czy potrzebujesz do swojego filmu animacji? Tutaj rozpiętość cenowa jest bardzo wysoka, oczywiście najtańsze będą proste, nieskomplikowane animacje, najdroższe będą animacje w technologii 3D oraz motion capture (przechwytywanie ruchu aktora i animowanie go w komputerze).

Jak widzisz produkcja filmu jest dość skomplikowana. Mam nadzieję, że nieco przybliżyłem Ci temat i choć trochę udało mi się odpowiedzieć na pytanie „ile kosztuje film reklamowy”. Posiadając powyższą wiedzę, możesz już przedstawić nam czego oczekujesz, jakie są Twoje potrzeby a wówczas z pewnością będziemy mogli przygotować szczegółowy kosztorys. Skorzystaj z poniższego formularza i wyprodukuj swój film już teraz!

Formularz szybkiej wyceny

    Imię*

    Email*

    Telefon

    Czego potrzebujesz?

    Przybliżony budżet